پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119244
حال و روز ناخوش اين روزهاي شوراي عالي فضاي مجازي/وظايف قواي 3 گانه در پيشبرد اهداف شورا/ مجموعه هاي موازي دولتي با شورا جمع آوري مي شوند؟
تاریخ انتشار : 1393/07/24 09:24:31
نمایش : 1052
هر 3 قوه مجريه، قضائيه و مقننه در ماجراي توجه به شوراي عالي فضاي مجازي و ماموريت هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب به اين شورا، کوتاهي کرده اند. از همين رو مي بايست هر چه سريعتر هماهنگي لازم جهت ادغام مجموعه هاي موازي ايجاد شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شوراي عالي فضاي مجازي اين روزها حال و روز خوشي ندارد و بجاي اينکه به وظيفه اصلي خود در زمينه هاي شناخت، طراحي، کاربرد، بهينه سازي، توسعه و استفاده از تکنولوژي هاي نوين ارتباطي به منظور پشتيباني علمي و عملي از صنعت و بازار فن آوري و ارتباطات کشور بپردازد، درگير مسائل حاشيه اي شده است.

 

بعد از ايجاد شوراي عالي فضاي مجازي انتظاراتي ايجاد شد که اين شورا زمينه را براي استفاده بهينه نخبگان کشور از فضاي مجازي فراهم آورده و تمامي واحدهاي مربوط به اين موضوع، جهت جلوگيري از تصميمات پراکنده، زير نظر اين شورا فعاليت نمايند. اين در شرايطي است که در دوره جديد با به وجود آمدن مجموعه هاي موازي، شوراي عالي فضاي مجازي تا عملا کارايي اصلي خود را از دست داده است.

 

اين در شرايطي است که رهبر معظم انقلاب نيز بارها بر لزوم فعاليت و تقويت اين شورا تاکيد داشته اند. در اين خصوص حتي گفته مي شود که رهبر انقلاب به قدري در اين زمينه تاکيد دارند که فرموده اند اگر مي توانستم خودم هم در اين شورا مسئوليت مي گرفتم. در اين بين اما ايشان 40 ماموريت را در اختيار شوراي عالي فضاي مجازي نيز قرار دادند اما تابحال هيچ کدام از اين ماموريت ها اجرايي نشده و هر 3 قوه مجريه، مقننه و قضائيه نيز در اين باره دخيل هستند.

 

مجموعه هاي موازي دولتي جمع آوري مي شوند؟

 

بيش از 5 ماه از آخرين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي مي گذرد و بعد از ارديبهشت ماه که اين جلسه به رياست حسن روحاني برگزار شد، تا به امروز جلسات اين شورا به حالت تعطيل درآمده است. علت تعطيلي اين جلسات نيز به نظر مي رسد پرحاشيه شدن جلسه ارديبهشت ماه است که طي آن حسن روحاني، به عنوان رييس شورا تاکيد داشت تمام مصوبات شورا و کارگروه هاي زير مجموعه از جمله کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه بايستي به تاييد رييس شورا برسد. اين موضوع اما با واکنش برخي اعضا مواجه شد و يکي از اعضا نيز با اشاره به ماده هفت آيين نامه داخلي شوراي عالي فضاي مجازي کشور يادآور شد که رييس شوراي عالي فضاي مجازي مانند ساير اعضا يک راي دارد و حق وتو کردن مصوبات، شايسته ايشان نيست.

 

از همان زمان بود که جلسات شوراي عالي فضاي مجازي به حالت تعطيل درآمد و اين در حالي است که رئيس جمهور در شوراي عالي فناوري اطلاعات تحرکات ويژه اي داشته و جلسات اين شوراي دولتي را به صورت منظم برگزار مي کند. همين مسئله بود که سبب شد تا مجموعه هاي موازي شوراي عالي فضاي مجازي شناسايي و معرفي شوند.

 

اول – شوراي عالي فناوري اطلاعات که يک شوراي تمام دولتي به شمار مي رود، مهمترين مجموعه اي است که فعاليت هاي موازي با شوراي عالي فضاي مجازي دارد. نکته جالب توجه نيز اينجاست که تمام اعضاي اين شورا در شوراي عالي فضاي مجازي نيز عضو هستند، اما رئيس جمهور به جاي تشکيل دادن جلسات شوراي عالي فضاي مجازي و اهتمام ويژه به دستور مقام معظم رهبري، بيش تر در شوراي عالي فناوري اطلاعات فعاليت مي کند و حتي جلسات اين شورا به صورت منظم نيز برگزار مي شود. اين در شرايطي است که بيش از 5 ماه از زمان برگزاري آخرين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي مي گذرد. همچنين بودجه مشخصي نيز براي اين شوراي دولتي تعيين شده است. از همين رو به نظر مي رسد يکي از مهمترين مجموعه هايي که ادغام آن با شوراي عالي فضاي مجازي بايد صورت بگيرد، همين شوراي عالي فناوري اطلاعات است.

 

دوم- کميسيون فاوا يا همان فناوري ارتباطات و اطلاعات و کارگروه فاوا نيز ديگر مجموعه دولتي است که لزوم ادغام آن با شوراي عالي فضاي مجازي وجود دارد، چراکه همه اعضاي اين کميسيون نيز در شوراي عالي فضاي مجازي عضويت دارند.

 

سوم- شوراي عالي اطلاع رساني دولت که فلسفه به وجود آمدن آن نيز فعاليت در زمينه فناوري اطلاعات بود، ديگر مجموعه اي است که به صورت موازي با شوراي عالي فضاي مجازي در حال فعاليت بوده و مي بايست با اين شورا ادغام شود. البته شوراي عالي اطلاع رساني دولت در حال حاضر به حالت نيمه تعطيل درآمده اما عملا داراي ساختار و تشکيلات است.

 

چهارم- شوراي عالي افتا که تمام وظايف آن در کميسيون امنيت شوراي عالي فضاي مجازي وجود دارد، ديگر مجموعه دولتي به شمار مي رود که بايد در شوراي عالي فضاي مجازي ادغام شود. تقريبا همه اعضاي اين شورا نيز در شوراي عالي عضويت دارند.

 

پنجم- معاونت نظارت راهبري و زير مجموعه آن شوراي عالي انفورماتيک نيز يکي از مجموعه هايي است که در زمينه فناوري اطلاعات در دولت فعاليت دارد. شوراي عالي انفورماتيک وظيفه رتبه بندي فعالان فضاي مجازي را بر عهده دارد که با توجه به ماموريت هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، اين شورا نيز بايد در مرکز ملي شوراي عالي فضاي ادغام شود.

 

ششم- ستاد فناوري اطلاعات که زير مجموعه معاونت علمي رياست جمهوري فعاليت مي کند نيز مجموعه اي است که بايد به صورت مشترک با مرکز ملي شوراي عالي فضاي مجازي و معاونت علمي رئيس جمهور فعاليت خود را دنبال کند.

 

هفتم- سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و کميسيون تنظيم مقررات راديويي نيز جزو مجموعه هاي دولتي زير نظر وزارت ارتباطات هستند که بايد در کميسيون عالي تنظيم مقررات شوراي عالي فضاي مجازي ادغام شوند.

 

هشتم- شرکت ارتباطات زير ساخت نيز جزو مجموعه هاي تحت نظر وزارت ارتباطات است که وظايف مشترکي با شوراي عالي فضاي مجازي دارد و لزوم ادغام آن ضروري به نظر مي رسد.

 

نهم- مرکز رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد نيز بايد زير مجموعه کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي فضاي مجازي کشور به فعاليت خود ادامه دهد و در اين مجموعه ادغام شود.

 

حالا اين روزها در شرايطي جلسات شوراي عالي فضاي مجازي برگزار نمي شود که تمام اين مجموعه ها به صورت موازي با اين شورا در درون دولت در حال فعاليت هستند و فعاليت گسترده آنها سبب شده تا کارآيي شوراي عالي فضاي مجازي از بين رود. در اين باره اما به نظر مي رسد دولت يازدهم و شخص رئيس جمهور بيش از آنکه به فکر اقدامات شورايي و تشکيل جلسات اينچنيني باشد، در پي انحصارطلبي در زمينه فناوري اطلاعات است. اين در حالي است که يکي از شعارهاي اصلي حسن روحاني پيش از انتخابات سال گذشته رياست جمهوري، همين مسئله تصميم گيري با شور و مشورت بود.

 

اما اين روزها رئيس جمهور در شرايطي به شوراي عالي فضاي مجازي بي توجه است که وزارت ارتباطات دولت يازدهم در زمينه هاي مختلف تصميمي گيري کرده، قانون گذاري مي کند، قانون را اجرا کرده و نظارت بر قانون را نيز بر عهده خود گرفته است! حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا دولت بالاخره تصميمي جدي در زمينه ادغام اين مجموعه هاي موازي ايجاد شده با شوراي عالي فضاي مجازي مي گيرد يا خير.

 

نقش مجلس در ريل گذاري تصميمات شوراي عالي فضاي مجازي

 

يکه تازي دولت در مسئله قوانين و مقررات مربوط به شوراي عالي فضاي مجازي در شرايطي صورت مي پذيرد که تصميمات متزلزل مجلس در اينباره مزيد بر علت شده است. از همين رو به نظر مي رسد مجلس مي بايست يکسري قوانين و مقررات را در زمينه فناوري اطلاعات اصلاح کند. اقدامي که تابحال عملي نشده است.

 

در اين بين اما برخي تصميمات مجلس نيز باعث شده تا ماجراي فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي پيچيده تر نيز شود. يکي از اين تصميمات خارج کردن طرح ادغام شوراي فناوري اطلاعات با شوراي عالي فضاي مجازي از دستور کار مجلس است. تخصيص بودجه به شوراي عالي فناوري اطلاعات نيز که در حال حاضر در دولت فعاليت دارد ديگر تصميمي بود که مجلسي ها گرفتند و موجبات به حاشيه رفتن شوراي عالي فضاي مجازي را فراهم ساخت. اين در حالي است که طبق دستور کتبي مقام معظم رهبري، تمام بودجه هاي مربوط به مجموعه هاي فناوري اطلاعات مي بايست از طريق شوراي عالي فضاي مجازي انجام شود، اما مجلسي ها با تخصيص بودجه به شوراي عالي فناوري اطلاعات دولت، اين دستور مقام معظم رهبري را ناديده گرفتند.

 

در اين باره اما هر چند کارگروه رسانه در کميسيون فرهنگي مجلس مهمترين مجموعه اي است که در مجلس شوراي اسلامي تصميم گيري در خصوص فناوري اطلاعات را بر عهده دارد، اما به نظر مي رسد با توجه به ناهماهنگي هاي متعدد صورت گرفته در مجلس و اهميت فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي، مي بايست کميسيون فضاي مجازي در مجلس شوراي اسلامي تشکيل شود.

 

وظيفه ديوان عدالت اداري چيست؟

 

علاوه بر دولت که با ايجاد مجموعه هاي موازي و مجلس که با تخصيص بودجه به شوراي عالي فناوري اطلاعات، موجبات گوشه نشيني شوراي عالي فضاي مجازي را فراهم کرده اند، به نظر مي رسد که قوه قضائيه نيز در اين خصوص مي بايست فعاليت هاي ويژه اي را ترتيب دهد.

 

ديوان عدالت اداري که زير نظر دستگاه قضا فعاليت دارد موظف است تا مصوبات و قوانيني را که خلاف دستورات مقام معظم رهبري عمل شده، ملقي کند. اين در حالي است که اين ديوان نيز تاکنون تصميم جدي مبني بر فعاليت هاي شوراي عالي فناوري اطلاعات دولت و توجه و اهتمام بر دستورات رهبر انقلاب در زمينه شوراي عالي فضاي مجازي نگرفته است.

 

بنابراين گزارش به نظر مي رسد هر 3 قوه مجريه، قضائيه و مقننه در ماجراي توجه به شوراي عالي فضاي مجازي و ماموريت هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب به اين شورا، کوتاهي کرده اند. از همين رو مي بايست هر چه سريعتر هماهنگي لازم جهت ادغام مجموعه هاي موازي ايجاد شده در دولت صورت گرفته و قانون گذاري آن توسط مجلس انجام گيرد. در غير اينصورت اين ديوان عدالت اداري است که موظف است وارد ماجرا شده و اقدامات لازم را نسبت به عوامل اين بي توجهي انجام دهد.

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html